Overheden en grootbedrijf werken samen: Het Panopticon
In het vorige bericht zagen we de ontstellende trend van toenemende censuur: door het bedrijfsleven, door de overheid en door de overheid in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven.
Naar die laatste kijken we nu. We zagen eerder reeds het gebruik van publiek-privaat partnerschap. We onderzoeken nu de totale hegemonie van het Silicon Valley grootbedrijf en de banden van deze partijen met het militair-industriële complex. En die zijn er overvloedig.
Facebook en de FBI
Het was nu zelfs in het reguliere nieuws: de FBI heeft Facebook gebruikt om tijdens de verkiezingen onwelgevallige informatie over de Biden familie te onderdrukken. Ja, toegegeven door Facebook-baas Mark Zuckerberg zelf. Facebook onderdrukte berichten over de Hunter Biden laptop juist op een moment dat corruptie in de Biden familie aan het licht kwam, juist op het moment dat de Amerikaanse bevolking moest gaan stemmen. De FBI saboteerde daarmee de democratie met behulp van Big Tech.
Maar het gaat niet alleen om vriendelijk vragen. We leerde in een artikel van The Intercept over de achterdeur bij Facebook waarin de overheid (waaronder uiteraard de inlichtingendiensten zelf) eenvoudig aan kan geven welke communicatie door de Facebook-gebruikers wel en niet gewenst en toegestaan is. De overheid censureert zo eenvoudig ongewenste berichten uit de dialoog op Facebook en beïnvloedt en stuurt zo de discussie. Het FBI-programma waarmee de FBI politieke berichten censureert met behulp van Big Tech heet Operation Bronze Griffin.
Uit getuigenis van The Church Committee leerden we in de jaren 70 al dat de grote nieuwsmedia structureel gecontroleerd werden door de inlichtingendiensten. Ook het recente boek van Udo Ulfkotte, Gekochten Journalisten, leerde we dat dit ook vandaag de dag nog gebeurt. En James Corbett maakte in een interessante video duidelijk dat de inlichtingendiensten nu gewoon letterlijk fysiek aan tafel zitten op TV. Zonder enige gene, gebruiken de inlichtingendiensten nu de grote media om propaganda en psychologische oorlogsvoering te verkopen direct aan de bevolking. En, zo leerden we, zo werkt het tegenwoordig dus ook bij Big Tech.
Maar de misbruik van Big Tech voor censuur, beïnvloeding en propaganda is niet iets incidenteels, of iets wat met als een soort gedachte achteraf gebeurt, incidenteel zo eens met een portal.
Het totale informatiebewustzijn
We hadden in eerdere berichtgeving al besproken dat DARPA (het instituut van het Amerikaanse ministerie van defensie dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van militaire technologie) in de jaren ’60 ingezet werd om counter-insurgency onderzoek uit te voeren. In de jaren ’70 creëerde dit instituut het internet om alle surveillancedatabases aan elkaar te koppelen en in de jaren ’80 werd deze technologie geprivatiseerd tot het internet van vandaag. In de jaren ’90 besloot men werkelijk alle informatie te verzamelen en startte DARPA het Massive Digital Data Systems (MDDS) project.
DARPA koppelde met het MDDS-project de vele surveillancediensten van de militaire industrie aan elkaar en creëerde daarmee hun Information Awareness Office (IAO). Het IAO werd vervolgens geplaatst bij de National Security Agency, NSA. Centraal bij dit DARPA / NSA IAO project stond het Total Information Awareness (TIA)-programma.
Voor het begrijpen van internet, het functioneren van Silicon Valley en het duiden van Google en Facebook is het van belang het TIA-programma te kennen. De missie van het TIA was (we citeren): “het creëren van enorme computerdatabases om de persoonlijke informatie van iedereen in de Verenigde Staten te verzamelen en op te slaan, inclusief persoonlijke e-mails, sociale netwerken, creditcardgegevens, telefoongesprekken, medische dossiers en talrijke andere bronnen, zonder dat er een huiszoekingsbevel nodig is.”
Dit bleef natuurlijk niet beperkt tot alle inwoners van de Verenigde Staten. Hier komen namelijk de inmiddels bekende Silicon Valley grootbedrijven om de hoek kijken.
DARPA’s LifeLog werd Facebook
Een van de eerste en bekendste programma’s van TIA was DARPA’s LifeLog. Het Amerikaanse Wired beschreef LifeLog als volgt:
LifeLog wilde alles verzamelen wat een persoon zegt, ziet of doet: de gemaakte telefoongesprekken, de bekeken televisieprogramma’s, de gelezen tijdschriften, de gekochte vliegtickets, de verzonden en ontvangen e-mail.
Je begrijpt dat het militaire onderzoeksbureau DARPA hiermee een plan had:
De supporters van LifeLog zeiden dat het allesomvattende dagboek een bijna perfect digitaal geheugen zou kunnen zijn, waarmee gebruikers van computer-assistenten voorzien konden worden van een bijna perfecte herinnering aan wat ze in het verleden hadden gedaan.
DARPA wilde een kunstmatige intelligentie ontwikkelen met als geheugen alle data van alle Amerikanen om op te acteren. Herinner je hierbij de originele missie van DARPA: counter-insurgency, het omgaan met en voorkomen van opstand door bevolkingen tegen overheersing. Je kunt bedenken welk doel DARPA hier voor ogen had.
Officieel zijn DARPA en de NSA gestopt met dit programma. Wanneer je naar het idee achter LifeLog kijkt, herken je Facebook. Facebook werd geïntroduceerd op 4 februari 2004. Het LifeLog project werd door DARPA geannuleerd op 4 februari 2004. De wiskunde hier is niet al te ingewikkeld. Mark Zuckerberg realiseerde een wens van DARPA.
Facebook creëert inderdaad die alwetende kunstmatige intelligentie, precies zoals bedacht en gewenst door DARPA. Volgens Reuters werken duizenden Facebook medewerkers in honderden projecten al je data door, al je publieke én persoonlijke berichten, waaronder ook je privé foto’s, om de kunstmatige intelligentie te trainen.
Een team van maar liefst 260 contractmedewerkers in Hyderabad, India heeft miljoenen Facebook foto’s, statusupdates en andere inhoud verwerkt. Het Wipro-werk is een van de ongeveer 200 projecten voor inhoudsetikettering die Facebook op elk moment heeft, waarbij wereldwijd duizenden mensen in dienst zijn, zeiden bedrijfsfunctionarissen aan Reuters. Deze projecten zijn gericht op het “trainen” van de software die bepaalt wat in de nieuwsfeeds van gebruikers wordt weergegeven en die de kunstmatige intelligentie traint die ten grondslag ligt aan vele andere functies. Wipro omvat niet alleen openbare berichten, maar ook berichten die privé worden gedeeld met een beperkte groep vrienden van een gebruiker.
En Whatsapp en Instagram zijn uiteraard ook onderdeel van Facebook. Jouw Whatsapp en Instagram berichten zijn dus onderdeel van deze projecten en ook die worden scherp in de gaten gehouden.
Het DARPA netwerk: Silicon Valley
Dit verhaal blijft echter niet bij Facebook. Wat bij enig onderzoek vrij snel duidelijk wordt, is dat Silicon Valley als geheel gecreëerd werd om Total Information Awareness te realiseren voor de militaire industrie. LifeLog is gerealiseerd met Facebook. En DARPA’s al-wetende assistent is geworden Apple’s Siri op de voet gevolgd door Amazon’s Alexa en Google’s Home. Apple houdt de DARPA-achtergrond van Siri ook bepaald niet geheim. Weet dat Facebook ook (weinig succesvol) meedeed met ‘M’, sindsdien vervangen met Facebook’s ‘slimme’ scherm: Portal.
Een van de vele DARPA projecten die leidde tot het Silicon Valley van vandaag was het Massive Digital Data Systems (MDDS) project. Dit militaire DARPA project van midden jaren ’90 zocht middelen om grote hoeveelheden surveillancedata toegankelijk te maken. Een grote subsidie voor onderzoek en ontwikkeling hiervan ging naar Stanford University.
Bij Stanford University werd op kosten van DARPA onderzoek uitgevoerd naar het zoeken in data. Studenten Larry Page en Sergey Brin voerden onderzoek uit bij Stanford en ontwikkelden daar het zoek-algoritme PageRank. De onderzoekspaper van Page geeft duidelijk aan gefinancierd te zijn door het Pentagon. Met financiële steun van het Pentagon richtten Page en Brin vervolgens Google op met gegarandeerd het Pentagon en de CIA als grote en rijke klanten.
En de invloed van DARPA en het Pentagon bij Google eindigde niet bij de oprichting van Google. Zo hielp Google DARPA bij het ontwikkelen van de DARPA’s Terminator-robots door Boston Dynamics over te nemen. Het militaire complex financierde Keyhole, nu bekend als Google Earth. Veel hoog geplaatste overheid kopstukken zijn in draaideur-dienst bij Google. Ray Kurtzweil, de grote kracht ander transhumanisme wordt betaald door Google. De relaties met het militaire complex zijn goed warm.
Het militaire-complex maakte Page en Brin schatrijk (Brin 45 miljard, Page 49 miljard) maar daarvoor moesten de heren wel hun ziel verkopen. Met het Google-zoekprogramma op internet en de Android-smartphone in ieders broekzak, weet Google alles over je leven. Google houdt tot in de allerkleinste details bij wat je doet, ook als je expliciet aangeeft dit niet te willen. Google doet dit alles niet voor niets en Google doet dit alles uiteraard ook niet voor het verkopen van advertenties.
Het militair-industriële “Silicon Valley”-complex
Een andere van de grote iconen van Silicon Valley is databasebedrijf Oracle. Project ORACLE was het jaren ’70 CIA project voor het realiseren van een Mass Storage System – een groot data opslagsysteem. [Zie dit WOB-document op de CIA-site.] De CIA huurde rond 1975 het bedrijf AMPEX in voor het ontwikkelen van de CIA-database.
Bij AMPEX werkten Bob Minor, Ed Oates en Larry Ellison aan Project ORACLE. Met financiële steun van de CIA startte Minor, Oates en Ellison voor zichzelf en zij ontwikkelden als eerste product Oracle v2.0, zijnde de tweede versie van het CIA Mass Storage System. De CIA werd uiteraard direct de eerste klant en maakte vervolgens van Ellison, Oates en Minor miljardairs. Ellison’s fortuin wordt geschat op 50 miljard dollar. Oracle is en blijft tot op de dag van vandaag de internationaal dominante database-leverancier.
Amazon op hun beurt doet technisch beheer van de CIA-servers. Kennelijk bevalt die dienstverlening. Het Pentagon is op het moment van schrijven een vervolgcontract voor Amazon aan het voorbereiden ter waarde van 10 miljard dollar. De ‘slimme’ assistent Alexa (Echo) van Amazon valt ongetwijfeld in de smaak bij de inlichtingendiensten. En Amazon oprichter Jeff Bezos (115 miljard) is eigenaar van de toonaangevende Amerikaanse krant Washington Post.
Het gaat voor hier te ver om de banden van elk bekend Silicon Valley bedrijf met de CIA, DARPA en het Pentagon te beschrijven. Het is de lezer ongetwijfeld duidelijk geworden waarom lokale initiatieven als de Nederlandse netwerksite Hyves het moesten afleggen tegen Facebook. Je kan als normaal bedrijf niet concurreren tegen de macht en de financiën van het Amerikaanse militair-industriële complex.
Overheersing van het volledige spectrum
Het credo van het Amerikaanse militaire complex is ‘Full Spectrum Dominance‘. Overheersing van het volledige spectrum. Het nieuwsgeving deel van het spectrum werd al overheerst sinds Operation Mockingbird in de jaren ’50. Internet is ook een belangrijk onderdeel van het spectrum en Silicon Valley werd het middel van overheersing. Edward Snowden lekte in 2013 onderstaande afbeelding van NSA’s PRISM programma, de hedendaagse naam voor TIA.
Je ziet dat structureel elke Silicon Valley speler werd aangesloten op PRISM. Bijzonder: Apple hield kennelijk nog enige onafhankelijkheid tot een jaar na de dood van Steve Jobs, kennelijk had vervanger Tim Cook minder gewetensbezwaren.
Maar NSA blijft niet beperkt tot alleen PRISM, daar is nog het Echelon afluisternetwerk (ook in NL), het Bullrun programma voor ontcijferen van beveiligde data, de XKeyscore analysesoftware, MUSCULAR voor directe toegang tot je data in de Google en Yahoo cloud, MYSTIC voor je telefonie, Pinwhale voor je e-mail, etc.
De tentakels van de NSA en hun Britse partners GCHQ rijken ook tot diep in Nederland. Ook al jouw data wordt keurig aangeleverd door de Nederlandse overheid. Waar denk je dat de WIV-sleepnetwet vandaan kwam? Het is je ongetwijfeld duidelijk waarom het ‘referendum-Nee’ hierover totaal onmogelijk was. De militaire dominantie kwam in gevaar. Vermoedelijk zien we hier een reden waarom het referendum daarna snel werd afgeschaft.
Concurreren met het militair-industrieel complex?
Om de totale overheersing over internet te waarborgen maakte de inlichtingendiensten Silicon Valley groot met onbeperkte aantallen miljarden dollars. Het concurreerde of kocht afgelopen decennia elk alternatief uit de markt. De Pages, Brins, Ellisons en Zuckerbergs (47 miljard) werden multimiljardair gemaakt, maar daar moeten ze wel wat voor doen, namelijk alle data delen met de NSA.
Je begrijpt nu waarom alternatieven, zoals de eerder genoemde Gab, direct door het hele groot mediabedrijf-netwerk aangevallen wordt. Je begrijpt waarom allerlei Silicon Valley bedrijven (GoDaddy, Stripe, PayPal, etc) spontaan gezamenlijk alternatieven gingen dwarsbomen. Dit is een reactie van het militaire complex.
Elk alternatief voor het militair-industriële complex moet – koste wat kost – verslagen worden voor het behouden van volledige overheersing op internet. Wanneer concurrentie niet van binnenuit kan worden gecorrumpeerd, wordt het van buitenaf aangevallen. Gecentraliseerde oplossingen als Gab zijn nagenoeg kansloos tegen de ongebreidelde macht van de Amerikaanse militaire miljarden.
Het Panopticon
Alle informatie over de vele miljarden gebruikers van internet in één alwetende alles omvattende Amerikaanse database, toegankelijk voor alle samenwerkende militaire partijen en inlichtingendiensten. Dit is één groot, wereldwijd panopticon. Een blik op de definitie:
Het panopticon is een architectonisch principe welke het mogelijk maakt groepen te controleren, te disciplineren, te bewaken, bestuderen, vergelijken en te verbeteren. Het panopticon hoort bij een geordende maatschappij die alles zichtbaar maakt en beheerst en is nuttig ‘voor regeerders om voor hoogst belangrijke doeleinden te gebruiken’ of een middel ‘om alles wat met een zeker aantal mensen samenhangt, hun totale levensomstandigheden, te kennen en te beheersen.’
Snowden heeft ons bewust gemaakt van het feit dat we leven in een panopticon. Het panopticon heeft als primair doel gedrag te reguleren. Zoals de uitvinder van het panopticon zelf schrijft:
Het feit dat de gevangenen niet weten wanneer ze worden bekeken, betekent dat ze gemotiveerd zijn om te doen alsof ze te allen tijde worden bekeken. Ze worden dus effectief gedwongen om hun eigen gedrag te reguleren.
Je begrijpt dat de NSA, CIA en het Pentagon nog steeds bezig zijn hun counter-insurgency methodes verder uit te bouwen. Met gebruik van het zelf gecreëerde surveillance netwerk, uitgevoerd door de door henzelf gecreëerde internet grootbedrijven, met jou als doelwit.
En ook de Nederlandse overheid is niet onschuldig in het grootschalig data verzamelen én schenden van je privacy. De belastingdienst weet al nagenoeg alles over je, maar over het Nederlandse sociale krediet systeem, SyRI (Systeem Risico Indicatie), is het angstvallig stil in de media. In Nederland heet je sociaal krediet score ‘risico score’ en heeft het verder precies hetzelfde doel. Het verzamelt alle data over alle burgers en bepaalt daarmee de toekomst van de burger.
De grote media is stil over de Nederlandse SyRI maar vol over het Chinese SyRI. En weet hierbij ook het volgende: de Nederlandse overheid deelt graag hun data met de internationale inlichtingendiensten. Ook jouw data. Bekijk met al deze inzichten in het achterhoofd nu de documentaire van Peter Vlemmix eens: ‘Panopticon’.
Conclusie
Het panopticon is gebaseerd op zeer bekende principes: Volledige zichtbaarheid van het individu, een asymmetrische machtsrelatie met de opzichter, machtsmaximalisering en… het panopticon voelt nauwelijks als onderdrukkend aan.
De opzichters van het internet-panopticon zijn Facebook, Google, Amazon, Apple en Twitter. Deze partijen acteren namens en in opdracht van de militaire inlichtingendiensten. Terwijl Silicon Valley megalomane macht uitoefent op internet, voelt het nauwelijks onderdrukkend aan. Knap werk, als je er over nadenkt.
Ondanks geruststellende “don’t be evil”-slogans, fruit icoontjes en glimlachende pijltjes, zijn deze aannemers er zeer zeker niet voor jou. Deze bedrijven zijn vriendelijk ogende militaire aannemers die hun deel van het vuile werk opknappen in partnerschap met de militaire overheid. En dit is ook niet gestopt in 2013 met PRISM. Zie bijvoorbeeld de 2022 Project Nimbus miljardendeal met Amazon en Google – Big Tech is een militaire organisatie.
We vertellen je dit niet om boos te worden op Facebook of Google, of bang te worden voor de inlichtingendiensten. We vertellen je dit zodat je betere keuzes kan maken. Met andere, betere informatie maak je andere, betere keuzes. En met betere keuzes help je een betere toekomst te creëren.
En nu je daar over nadenkt: is het wel een goed idee om alle informatie in je leven – waaronder het dagelijkse nieuws – af te nemen van de grootste en machtigste militaire aannemers? Is het wel zo’n goed idee om al je informatie bij hen in beheer te geven?