De vier fases van Platform Bewuste Media

In voorgaande berichtgeving zagen we dat er wat mis is met het nieuws dat naar ons toe komt via de grote, zakelijke media en aan de overheid gelieerde media. Politieke beïnvloeding, zakelijke belangen en groepsvisie zorgen voor zeer eenzijdige berichtgeving die alternatieve visies uitsluit. De oplossing hiervoor is de berichtgeving van onafhankelijke media.

Onder de noemer mogelijkheidsdenken hebben we een plan ontwikkeld om het vrije woord en onafhankelijke nieuwsgeving een platform en een toekomst te bieden. Maar die oplossing ontstaat niet uit het niets. We beschrijven onderstaand het vier-traps plan.

Fase 1: Inventarisatie interesse & crowdfunding

Het realiseren van onze visie begint bij een inventarisatie van interesse. Als startpunt hebben we de website GezondeMedia gelanceerd met daarin nu al het grootste overzicht van onafhankelijk nieuws rondom gezondheid en spiritualiteit. Deze website is reeds toegankelijk voor alle geïnteresseerden.

Maar een startpunt is uiteraard ook de toets of er überhaupt interesse voor dit plan bestaat. We ontwikkelen daarvoor een website waar je eenvoudig kan inschrijven op dit platform middels een soort abonnement. We starten dus een crowdfunding website waarin lezers hun interesse voor dit initiatief kunnen tonen.

Om de achtergronden, principes en beweegredenen van Platform Bewuste Media duidelijk te maken, publiceren we berichten op deze blog, Bouwen aan Beter.

We gaan ook contact zoeken met de diverse genoemde partijen voor participatie in onze activiteiten. Bij voldoende interesse starten we met fase 2.

Fase 2: Het beste nieuwsaanbod, ook via decentrale sociale media

We sluiten in fase 2 ons nieuwsoverzicht aan op zogenaamde decentrale media. Dat betekent dat je niet alleen het grootste gezondheid en spiritualiteits nieuwsoverzicht kan bekijken via de website GezondeMedia.nl maar ook selectief nieuws op maat kan ontvangen via social media.

We sluiten niet aan op de gecentraliseerde social media van Facebook en Twitter – of MeWe en Gab – maar juist op de gedecentraliseerde social media. Hiervoor maken we gebruik van een recente internet standaard genaamd ActivityPub, waarmee we de informatie aanbieden in de zogenaamde Fediverse, de nu nog wat onbekende verzamelnaam van decentrale sociale media websites.

Decentrale social media zijn namelijk een geweldige oplossing voor veel problemen met de grote, gecentraliseerde sociale media van Facebook en Twitter. Zoals de kinderlijke eenvoud waarmee het social media netwerk Gab onlangs offline werd gehaald. Decentrale sociale media werkt zeer vergelijkbaar met sociale media, maar dan decentraal dus zonder centrale politieagent, zonder centrale censuuractiviteiten en zonder centrale censuurmogelijkheden. Het is door de opzet bestendig tegen aanval en uitval.

Via diverse decentrale social media oplossingen kan je je (gratis) aanmelden op GezondeMedia.nl voor berichtgeving op maat. Je krijgt dan op basis van je eigen voorkeuren informatie over geselecteerde, interessante berichten naar je toegestuurd. Het meest interessante nieuws dus, op maat aangeboden gewoon op je eigen social media site/profiel. Hoe laagdrempelig wil je het hebben!?

Wat decentrale media is, hoe het werkt, wat de voordelen daarvan zijn, hoe we daarop aansluiten en hoe je daar slim gebruik van kan maken, vertellen we in toekomstige berichtgeving op deze website.

Fase 3: Aanbod van video, boeken en evenementen

Fase 3 is het uitbreiden van nieuwsberichtgeving naar andere vormen van communicatie: video, evenementen en boeken. Elk van deze nieuwe informatiebronnen wordt gratis toegankelijk voor bezoekers en (geselecteerde) organisatoren en uitgeverijen. Op elk van de sites kan je terecht via het web en kan je je inschrijven voor berichtgeving op maat via decentrale sociale media.

Klikken op afbeelding voor grotere weergave.

Al naar gelang de getoonde interesse blijft het aanbod ook niet beperkt tot gezondheid en spiritualiteitsnieuws maar breiden we het aanbod uit met berichtgeving over andere thema’s, waaronder ook samenleving, milieu, economie en politiek.

Daarnaast willen we in deze fase (of indien gewenst en mogelijk eerder!) de crowdfunding website op Platform Bewuste Media ook uitbreiden met crowdfunding voor de schrijvers en websites die we aanbieden op ons platform. Op die manier ontvangen deze onafhankelijke schrijvers, indien gewenst, ook een financiële vergoeding voor het schrijven van nieuwsberichten. Dit gebeurt nu veelal onbetaald omdat dit soort berichtgeving niet past bij de eenzijdige visies van de huidige media.

Fase 4: Eigen sociale media software

Uiteindelijk overwegen we alle informatieve bronnen ook aan te bieden via eigen decentrale sociale media software. Dit wordt een laagdrempelig systeem voor een persoonlijk nieuwsoverzicht, geïntegreerd en toegespitst specifiek op ons platform met, zoals gezegd, de mogelijkheid sociale media te bedrijven via het decentrale sociale media netwerk.

Met de steeds verder ontwikkelende EU-censuur (zoals de nepnieuws activiteiten en nieuwe “copyright” wetgeving) wordt het bedrijven van sociale media en vrije informatie uitwisseling via internet in Europa in de nabije toekomst zeer lastig. We ontwikkelen onze software dus met als doel een soort WordPress te worden voor decentrale sociale media. Relatief eenvoudig te installeren software, geschreven voor goedkoop te huren internet servers. Daarmee zou iedereen voor een paar euro per maand zijn eigen sociale media site/server kunnen draaien indien gewenst. Deze aanpak lijkt een goede uitweg te worden voor de draconische plannen van de EU en het grootbedrijf.

We zetten daarbij in op maximale borging van privacy door steeds te zoeken naar een absoluut minimum van gegevens die worden opgeslagen. De diverse inlichtingendiensten (en andere online entiteiten) dringen vroeg of laat gegarandeerd binnen, dan is het fijn als er zo min mogelijk informatie over je te vinden is. We bouwen op basis van zogenaamde free software en open source software.

Van interesse naar realisatie en onderhoud

We zien dit plan zelf als een goede manier van nieuwsgeving en nieuwsdeling voor de toekomst. Het wordt steeds duidelijker dat bestaande platformen en organisaties niet volstaan in eerlijke en objectieve nieuwsgeving. Ook ontstaan steeds meer initiatieven om alle alternatieven voor de bestaande platformen uit te schakelen. Mogelijkheidsdenken zegt: Dat kan beter! We denken en hopen met deze aanpak een toekomstbestendig alternatief te bieden.

Het spreekt voor zich dat het flink wat werk is om dit allemaal te realiseren. En als het allemaal staat, dient het ook goed te worden onderhouden om een waardevol platform te blijven dat daadwerkelijk een ander geluid brengt. Daar komt ook bij het opbouwen en onderhouden van relaties met diverse interessante (onafhankelijke) schrijvers, organisatoren en uitgevers.

We spelen open kaart: Het realiseren van deze plannen hangt volledig af van jou! Word je blij van de belofte die dit plan biedt? Wil je deze initiatieven helpen realiseren? Het spreekt voor zich dat we dit niet zonder enige vorm van inkomsten kunnen realiseren en beheren. Omdat jij de klant bent in dit plan – en niet het te verkopen product – zijn we afhankelijk van jou.

We horen graag van je via het contactformulier. In afwachting van de nog in ontwikkeling zijnde crowdfund functionaliteit op de website van Platform Bewuste Media kun je ook alvast je interesse tonen met een (kleine of grotere) donatie via deze website. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.