De kracht van Talking Points en Framing

We zagen in vorige berichtgeving dat er goed betaalde pers-organisaties zijn die niets anders doen dan bespreekpunten creëren om hun politieke ideologie kracht bij te zetten. Deze talking points worden vervolgens rondgestuurd naar journalisten en verwerkt tot berichtgeving.

Het is eenvoudig om het gebruik van framing vast te stellen bij gebruik van woorden als “shithole”, “villasubsidie”, “islamofobie”, “nepnieuws”, “kopvodden”, “linkse hobbies”, “alt-right” en “complot theorie”.  Maar kan jij het concrete verschil tussen rebellen, vrijheidsstrijders en terroristen uitleggen?

Los van een duidelijk ander frame zou ik de verschillen tussen rebellen, terroristen en vrijheidsstrijders niet snel uit kunnen leggen. Gelukkig kun je deze woorden wel mooi selectief gebruiken om sommige groepen positief te beschrijven en anderen negatief. En dat gebeurt in de media dan ook behoorlijk consistent.

Soorten framing

Framing wordt gebruikt bij het serveren van nagenoeg elk bericht. Herken bijvoorbeeld het veel gebruikte Slachtofferframe, waarin het menselijk lijden centraal staat om compassie en medelijden op te wekken. Vaak met de bedoeling dat je vanuit dat gevoel geld wilt doneren aan een goed doel.  En herken ook het Sociale Rechtvaardigheidsframe met de nadruk op onrecht en ongelijkheid, zodat gevoelens van verbondenheid en solidariteit worden aangesproken.

Daarnaast zien we ook vaak het Vooruitgangsframe (vooruitgang en ontwikkeling is goed voor iedereen), het Onze-Schuld-frame (wij hebben de problemen veroorzaakt of houden die in stand, zoals uitbuiting van arbeiders en vervuiling van het milieu) en het “Global Village”-frame (we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om mondiale problemen aan te pakken). Houdt bovenstaand lijstje eens bij het journaal en vink het gebruik van frames bij elk van de nieuws-items af. De nieuwsconsument wordt meer of minder subtiel met framing beïnvloed om op de gewenste manier te denken en reageren.

De kracht van Talking points

Dat talking points en framing vaak en snel overvliegen uit de VS naar Nederland wordt nogal onderschat. Het gebeurt echter continu. Ter illustratie drie succesvolle talking points uit de VS die ook meteen overvlogen naar Nederland. Eerst de “shithole countries”. Zie aan de rechterkant hoe de talking points ook netjes overgenomen werden door de grote media in Nederland.

Wat niet duidelijk wordt uit de berichtgeving, is dat er geen enkele getuige naar voren is gekomen die verklaart dat Trump daadwerkelijk het woord ‘shithole’ heeft gebruikt. Dat feit mag de ‘pret’ uiteraard niet drukken. De timing van de shithole countries was echter wel handig. Trump zou o.a. Haïti een shithole country hebben genoemd precies op het moment dat een Clinton-schandaal (de Clinton Foundation) over Haïti het nieuws bereikte. Afleidingsmanoeuvre? Toeval? Geen idee. We zullen het ook nooit weten want geen enkele journalist kan dat nu nog met goed fatsoen gaan onderzoeken.

Grab ‘em

Wie herinnert het niet: Grab ‘em by the pussy. Een ruim tien jaar oude opname van een privé gesprek met Trump werd kundig omgezet in een wereldwijd protest. En met groot succes, ook in Nederland mede mogelijk gemaakt o.a. door de PvdA. Zie de Nederlandse berichtgeving en bijvoorbeeld de Nederlandse pussyhat breipatronen. Succesvol wereldwijd Trump profileren, op basis van 10 jaar oud materiaal, met goed georganiseerde globalistische campagnes. Dat ontstaat echt niet spontaan uit zichzelf. Er zaten uiteraard meerdere goed betaalde, professionele teams achter de vele wereldwijde pussyhat demonstraties.

En recent het “Journalisten zijn niet de vijand van het volk”-talking point, keurig voorzien van slachtofferframe.

Het zijn slechts enkele recente voorbeelden over hoe een politieke boodschap ontstaan in de gelederen van Media Matters for America en collega’s, in zeer weinig tijd ook in Nederland de dagelijkse berichtgeving eenzijdig beïnvloedt.

Dat kan beter

De journalistiek moet uiteraard lekker doen wat het doet. Dat betekent niet dat je je daarop hoeft te abonneren, dat je daarvoor hoeft te betalen en dat je die berichtgeving ook daadwerkelijk dagelijks hoeft te consumeren. Dat hoeft allemaal niet. Stem met je voeten, kies anders.

Wetende dat hier veel mis gaat, hebben we ons voorgenomen om met Platform Bewuste Media een nieuw impuls te geven aan de berichtgeving. Een eerste resultaat is reeds te zien op GezondeMedia.nl. Volg onze blog op Bouwen aan Beter voor meer informatie over onze initiatieven.